Onze Santos

Onze Fietskeus

materiaal-fietskeus

Voordat we onze fietsen in de schuur hadden staan, is er veel aan vooraf gegaan. Je kan op een fiets van 100 euro waarschijnlijk de halve wereld over fietsen zolang je maar blijft sleutelen. Dat was ons plan in ieder geval niet. We waren op zoek naar een fiets waar we op konden vertrouwen. Eentje waar je iedere keer opnieuw opstapt zonder je druk te maken of hij het wel vol gaat houden. Wanneer je opzoek gaat naar een fiets met de eigenschap van duurzaamheid en betrouwbaarheid kom je al snel bij een Santos uit. Santos heeft zich al reeds bewezen op dit gebied en vele fietsers zijn ons al voor gegaan. Bij Santos meten ze op afspraak de fiets aan de wensen van de persoon. Zo zijn wij op een vrijdag in Februari onze fietsen gaan samenstellen in Sassenheim. Bij Santos krijg je ieder onderdeel waaruit je de fiets opbouwt in handen. Na een flinke rit op 2 beladen Travelmasters door de bollenvelden, waren we er helemaal uit. We zijn voor 2 geanodiseerde Travelmasters 2.6 met Rohloff en Beltdrive gegaan. De samenstelling van onze fietsen vind je hier terug. Nog voor we op de a2 richting het Zuiden van het land waren hadden we Ralf van Cycletrend in Nuenen al aan de lijn. Hij moest onze dealer van de fietsen gaan worden. Ondanks dat onze navigatie aan gaf dat we pas na sluitingstijd in Nuenen aan zouden komen, verzekerde Ralf ons dat de koffie klaar zou staan. Zo kwam het dat die zelfde vrijdag nog onze fietsen ‘s avonds laat besteld werden. Nu alleen nog maar geduldig een paar maanden wachten voordat we ze in ontvangst mochten nemen.

Geduld is een schone zaak

materiaal-fietsen-geduldNa 2 maanden wachten kregen we van Ralf van Cycletrend een preview toegestuurd. De fietsen waren al in Nuenen. Wij wilden ze natuurlijk zo snel mogelijk ophalen. Maar dat ging volgens Ralf niet op. Even snel een fiets ophalen in een volle winkel en er dan mee weg fietsen, nee. We moesten een avond uitzoeken wanneer we de fietsen wilden ophalen, zodat we er iets speciaals van konden maken. Zo kwam het dat wij later die week met familie en vrienden in de zaak stonden van Ralf om onze fietsen in ontvangst te nemen. Iets waar we al zo lang naar uitkeken. Wat een feest, de eerste mijlpaal naar onze grote reis.

 

 

Onze Fietsen

materiaal-onze-fietsen-bg

materiaal-onze-fietsen

Santos Travelmaster 2.6

  • Custombuilt Rohloff met riemaandrijving(Garbon Gates Beltdrive)
  • Geanodiseerd frame met extra sterke voorvork
  • Lagers: Santos RVS
  • Verlichting: SON Edellux koplamp
  • Energie: Tout Terain PlugIII
  • Dragers: Tubus
  • Zadels: Brooks B67 Dames en Brooks B17 Heren
  • Handvatten: Ergon Biokurk met lange barends
  • Wielen: Handgemaakt Santos met SON en Rohloff naaf
  • Remmen: Magura HS33
  • Banden: Schwalbe Mondial Evo
  • Pedalen: Shimano XT Combi
  • Standaard: Voor en achter
  • Multi functienele petfleshouders

Tassen: Ortlieb Classic Front en Back/ Rackpack en de Stuurtas

 

Onze Fietsen zijn zorgvuldig samengesteld voor onze wereldreis. Zo zijn de onderdelen uitvoerig uitgezocht om een reis te kunnen doorstaan onder extreme omstandigheden.

De Rohloff naaf met riemaandrijving is het startpunt van onze fietssamenstelling geweest. Simpelweg heeft de Rohloff naaf zich al bewezen op veel lange afstandsreizen over de wereld. Rohloff zelf geeft aan meer dan 100.000km mee te gaan. Sommige modellen zijn inmiddels over de 200.000km heen.

De voordelen van een Rohloff naaf op een rij:rohloffbinnenwerk Onderhoudsarm, wat natuurlijk heel belangrijk is wanneer er iedere dag gebruik van gemaakt wordt en er niet iedere dag een fietsenmaker klaar zit net als in de tour de france welke na je dag ettape je fiets onderhoud. In tegenstelling tot een gangbaar derailleursysteem, loopt de ketting of zoals in ons geval de riem recht en is daardoor minder aan slijtage onderhevig. De Rohloff-naaf hoeft maar één keer per jaar of iedere 5.000 kilometer met olie gespoeld te worden. Iets wat we makkelijk zelf kunnen doen.

De naaf zelf kan bijna niet stuk. Daar waar een derrieur makkelijk verbuigd en slijt door modder en vuil, zit alles in de naaf veilig en niet onderhevigd aan vuil.

De naaf kan in iedere gewenste versnelling worden gezet zonder dat er getrapt hoeft te worden. Altijd dus de juiste versnelling en nooit meer stil vallen. Een Rohloffnaaf heeft 14 versnellingen. Bovendien zitten de stappen niet zo ver uit elkaar als bij een derrieurs fiets. Welke met 27 versnellingen over een komt. Het schakelt soepeler en heeft geen overlappende overbodige versnellingen.

De combinatie van een Rohloff naaf met een Garbon Gates riem zorgt voor een ongekend systeem. De riem is ook onderhouds vrij. Geen olie meer dus en vette broekspijpen. De riem gaat veel langer mee als een ketting. Een goede ketting die belast wordt gaat maar 6000km mee. Een riem daarentegen gaat minimaal 4 keer zo lang mee. Daarnaast zeggen ze dat het geheel lichter loopt dan een ketting en derailleurs systeem en is bovendien muisstil.

Het enige nadeel van de Rohloff met riem combinatie is in mijn ogen de toch wel forse prijs. Het systeem kost al gauw 1000 euro meer dan de beste verkrijgbare derailleurs systeem. Daarbij komt dat je als je een combinatie met de riem wilt gebruiken een ander frame fiets nodig hebt gezien een riem niet net als een ketting uit elkaar te halen is om door het frame achter te leggen. De kosten met een goed derailleurs systeem en onderhoud kosten liggen ongeveer na de 40.000km op break even. Maar dan is het Rohloff systeem nog lang niet versleten.

IMG_5456-2

De Son Naafdynamo op onze fiets is niet de enigste naafdynamo op de markt, maar wel de lichtst lopenste dynamo op de markt. De dynamo levert al bij lage snelheden genoeg spanning voor licht en zelfs om apparaten met geschikt voor 5v op te laden. Terwijl als er geen verbruiker aan staat, het ook geen extra weerstand kost tijdens het fietsen. In combinatie met een Edellux lamp beschikken we over een overvloed aan licht op de fiets. Op het balhoofd van het stuur zit een omvormer van het merk Tout Terrain. Welke de wissellende spanningen van de naafdynamo omvormd naar contineu 5v. Via een usb aansluiting kunnen we op die manier onze apparatuur tijdens het fietsen opladen.